Auton mukana tulevat "matkalaturit" ovat pistorasiaan kytkettäviä 3,6kW / 16A schukolatureita. Näitä ei yleensä voida käyttää yli 10A virralla / 2,3 kW teholla, joten täyssähköauton akun lataaminen kestää akun koosta riippuen noin 20 - 50 tuntia. Ladattavan hybridin 10 kW akun lataus kestää 6,5 - 7 tuntia. Lataushäviö syntyy, kun sähköauton latauksen aikana osa energiasta menetetään muunnettaessa sähköä "akkuun sopivaksi", mikä pidentää latausaikaa ja kasvattaa kokonaisenergiankulutusta.
Kotilataukseen suosituin vaihtoehto on 11 kW latausasema. Tämä latausteho riittää lähes kaikille päivittäiseen käyttöön, mutta latausaika riippuu auton akun koosta ja päivittäisestä ajomatkasta. Taloyhtiöiden pysäköintialueille soveltuu myös schuko-latausasema hitaampaan lataukseen. Yrityskäyttöön voi harkita tehokkaampia, jopa 22 kW asemia, mutta myös kuormanhallinta on tällöin tärkeä lisä. Aika harvat autot ottavat yli 11kW teholla, (pl. pikalatauksessa), joten 22 kW latausteholla varustettu latausasema on lähes aina "ylimitoitettua" mutta tulevaisuuden automalleissa se voi olla yleisempää. 11kW tehoista latausasemaakin voi käyttää 1/2 teholla ja 5,5 kW teho riittää pitkälle. Ei tule välttämättä kuormanhallinnalle tarvetta, jos akkua ei tarvitse ladata muutamassa tunnissa tyhjästä täyteen. Yön aikana lataa jo lähes kaikkien autojen akuston täyteen 5,5kW lataustehollakin.
Pääsulakkeen koko rajoittaa latausaseman maksimitehoa. Jos talosi pääsulake on alle 35A, varmista asentajalta mahdollisuudet asennukseen ilman kuormanhallintaa. Kuormanhallinnalla voit kuitenkin optimoida latauksen: kuormanhallinnan avulla sulakekokoa ei tarvitse miettiä, sillä se säätelee lataustehoa kodin muiden sähkölaitteiden mukaan. Dynaaminen kuormanhallinta toimii älykkäästi seuraten koko kiinteistön sähkön käyttöä ja määrittelee auton lataukselle annettavan kapasiteetin. 25A sulakekoko on hyvin yleinen ja sekin riittää todella hyvin, jos huomioi muiden laitteiden käyttöä eikä lataa aina 11kW teholla. Latausasemaahan voi käyttää vaikka 5,5 kW teholla ja nostaa tehoja sitten kun on kiire saada akku täyteen. Tästä huolimatta suosittelemme kuormanhallintaa, koska se huolehtii puolestasi. :)
Monissa latausasemissa, kuten Go-e-latausasemassa, on ajastintoiminto sekä pörssisähkön hintaseuranta, jolla voit optimoida latauksen pörssisähkön edullisille tunneille. Tämä säästää kustannuksia ja mahdollistaa täyden lataustehon silloin, kun sähkö on edullisinta.
EVstore myy ainoastaan Type 2 -pistokkeella varustettuja latausasemia, jotka ovat yhteensopivia lähes kaikkien sähkö- ja hybridiautojen kanssa Suomessa. Tämä varmistaa turvallisen ja tehokkaan latauksen sekä kotona että yrityksen tiloissa.
Latausaseman asennuksen tekee valtuutettu sähköasentaja. Jos harkitset latausasemaa yritykselle tai taloyhtiöön, kysy meiltä asennuspalvelusta. Suosittelemme myös latauskaapelin seinätelinettä sekä tarvittaessa kuormanhallintajärjestelmää tehokkaamman latauksen ja hallinnan tueksi.
Varmista aina oman autosi latausmahdollisuudet, koska merkkikohtaisia eroja löytyy. Joissakin malleissa voi olla vain 1-vaihelataus, jolloin 11kW kotilatausasemalla voi ladata vain n. 3,6 kW teholla. Latausasemavalmistaja Go-e:n blogissa on hyvin avattu tätä asiaa. Lue tästä
Virta | 1- vaihe (230 V) | 3- vaihe (400V) |
8A | 1,84 kW | 5,54 kW |
10A | 2,3 kW | 6,93 kW |
16A | 3,68 kW | 11,09 kW |
Käytössä vain yksi “johtopari” (230 V).
Teho kasvaa, kun virtaa (A) nostetaan.
Esim. 8 A → n. 1,8 kW, mikä tarkoittaa hyvin hidasta latausta – käytännössä noin 10–15 km lisämatkaa tunnissa.
16 A → n. 3,7 kW, mikä on 1-vaiheisen latauksen maksimi, jota ei suositella käytettävä tavallisesta "schuko-pistorasiasta".
Käytössä kaikki kolme vaihetta (400 V), jolloin tehoa tulee moninkertaisesti.
Esim. 8 A → n. 5,5 kW, eli lataus on jo selvästi nopeampaa kuin 1-vaiheisessa.
16 A → n. 11 kW, mikä on yleinen kotilatausteho 3-vaiheisessa latausasemassa.
Suurimmillaan 32 A → 22 kW, mikä löytyy tehokkaammista kotilatausasemista ja monista julkisista pisteistä. Huom! Harvat autot tukevat 22kW "AC-latausta".
Yksinkertaistettuna:
Ampeerit (A) = “kuinka paksuna vetenä sähkö virtaa”
Vaiheet (1- tai 3-vaihe) = “montako letkua on käytössä”
kW (teho) = kertoo, kuinka nopeasti akku täyttyy
AC-lataus (type2): hidas tai keskinopea, tapahtuu kotona tai työpaikalla, auto muuntaa virran itse.
DC-lataus (CCS): erittäin nopea, tapahtuu pikalatausasemalla, sähkö menee suoraan akkuun.
AC = Alternating Current = vaihtovirta
Sähkö tulee kotitalouksien ja taloyhtiöiden sähköverkosta aina AC-muodossa.
Sähköautossa on sisäinen laturi (on-board charger), joka muuntaa AC:n DC:ksi (tasavirta), koska auton akku pystyy ottamaan vastaan vain tasavirtaa.
Rajoitus: latausteho riippuu auton sisäisen laturin kapasiteetista. Esim. jos autossa on 1-vaiheinen 3,7 kW laturi, se ei voi hyödyntää 11 kW asemankaan täyttä tehoa.
Esimerkki AC-latauksesta:
Kotona tai työpaikalla oleva type 2 -latausasema
Tehot yleisesti: 3,7 kW – 11 kW – 22 kW
Käyttö: hidas tai puolinopea lataus (yön yli / useampi tunti).
DC = Direct Current = tasavirta
Pikalatausasemissa akkuun syötetään virta suoraan DC-muodossa, eli auton oma sisäinen laturi ohitetaan.
Latausteho voi olla kymmen- tai satakertainen verrattuna AC-lataukseen.
Esim. 50 kW, 100 kW, 150 kW, jopa 350 kW pikalatausasemilla.
CCS (Combined Charging System) pistoke:
Euroopassa yleisin standardi DC-pikalataukseen.
Käytännössä se on Type 2 -pistoke + kaksi isoa DC-napaa alapuolella.
Mahdollistaa sen, että samalla pistokkeella voi ladata sekä AC (Type 2) että DC (pikalataus).
Esimerkiksi Tesla ja lähes kaikki uudemmat sähköautot käyttävät CCS:ää.